06. Juni 2023

Neue Publikation in der Abteilung für Didaktik der Geschichte erschienen Der Sammelband "Overcoming conflict. History teaching - Peacebuilding - Reconciliation" ist als eBook erschienen.

Cover_Overcoming Conflict
Cover_Overcoming Conflict © SpringerVS
Alle Bilder in Originalgröße herunterladen Der Abdruck im Zusammenhang mit der Nachricht ist kostenlos, dabei ist der angegebene Bildautor zu nennen.

See below for English abstract

Friedensstiftung, Friedenssicherung und Versöhnung nach gewaltsamen Konflikten zwischen Gruppen und Nationen gehören zu den schwierigsten, aber auch wichtigsten Herausforderungen moderner Gesellschaften. Gegensätzliche Perspektiven, unterschiedliche Meinungen über die Interpretation historischer Ereignisse oder auch völlig unterschiedliche Narrative behindern häufig den Prozess der Verständigung und Annäherung. Wie kann historisches Lernen einen Beitrag dazu leisten, die Demarkationslinien solcher Narrative zu überwinden und historische Konflikte zu lösen, die von Generation zu Generation weitergegeben, verstärkt und für gegenwärtige politische Zwecke genutzt werden? Der Sammelband enthält zwölf Fallstudien - von Zentral und Osteuropa über Südafrika bis hin zum Nahen Osten und Südostasien -, die Geschichten von Erfolg und Misserfolg rund um Fragen der friedlichen Co-Existenz in den Blick nehmen. Alle Fallstudien reflektieren dabei die fundamentale Frage unserer Disziplin: Können wir aus Geschichte lernen?  

Die Überlegungen zu diesem Band entstammen einer Tagung, die im März 2020 aufgrund der Covid-19-Pandemie kurzfristig abgesagt werden musste. Umso erfreulicher ist es, dass die Beiträge nun als eBook vorliegen. Die gedruckte Fassung erscheint in Kürze. Das eBook ist via SpringerLink aus dem Universitätsnetz abrufbar. 

Der Sammelband "Overcoming conflict. History teaching - Peacebuilding - Reconciliation" wurde von Florian Helfer, Peter Geiss, Sandra Müller-Tietz und Michael Rohrschneider gemeinsam herausgegeben.

English abstract

Peacebuilding and reconciliation between groups and entire nations that share a violent past are among the toughest, yet most important, challenges for modern societies. Opposing perspectives, disagreements about the interpretation of historical events or even entirely different narratives too often impede processes of rapprochement. How can teaching history contribute to overcoming the demarcation lines of such narratives and resolving historical conflicts that are passed on from generation to generation or renewed, amplified and exploited for present political purposes? This volume comprises twelve case studies - from Central and Eastern Europe to South Africa, from the Middle East to East Asia - exploring stories about successes and failures in the never-ending struggle for peaceful coexistence. All of them ultimately reflect the fundamental question of our discipline: Can we learn from history?

Contents

Introduction: Understanding and Overcoming Conflict . . . . . . . . . . . . . . 1
Peter Geiss, Florian Helfer, Sandra Müller-Tietz,
and Michael Rohrschneider


Peacebuilding and Reconciliation in the Twentieth Century


Between “Rapprochement” and “Reconciliation”: The Lessons
of Franco-German History in the Twentieth Century . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Corine Defrance


A Prime Example for the Objectification of Textbook
Representations? Failure and Success of the Franco-German
Textbook Discussions in the Twentieth and Twenty-First Centuries . . . . 37
Rainer Bendick


The End of the Rainbow? Problems of Commemoration
and Nation-Building in Post-apartheid South Africa . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Simon Ebert


Peacebuilding in History Teaching Today


Post-Soviet Openness to the West in Russian History Textbooks . . . . . . . 81
Tatiana Khripachenko


Was Austria the First Victim? Nazism in Austrian History Teaching . . . 103
Christoph Kühberger

Dual Historical Narratives: A Bottom-Up Approach to Teaching
History in an Asymmetric Conflict—PRIME Experiences . . . . . . . . . . . . 119
Sami Adwan


Colonial Violence in German and English History Textbooks . . . . . . . . . 147
Florian Helfer


Learning from History? Comparative Perspectives
Breaking the Chains of the Narrative: History Teaching,
Peacebuilding and the Challenge of Human Universalism . . . . . . . . . . . . 183
Peter Geiss


The Prospects for Public History in East Asia: History Textbooks,
Museums, Cinema and TV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Hisaki Kenmochi


The Peace of Westphalia (1648) as a Model for the Middle East?
An Interim Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Michael Rohrschneider


Peacebuilding in the Digital Realm


A Web of Peaces: Twitter Narratives on the Peace of Westphalia . . . . . . 235
Jonas Bechtold


Peacebuilding on YouTube? Conflicts, National Narratives
and Comment Sections . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
Sandra Müller-Tietz

Florian Helfer, Peter Geiss, Sandra Müller-Tietz, Michael Rohrschneider (Eds.): Overcoming Conflict. History Teaching—Peacebuilding—Reconciliation, Springer VS: Wiesbaden 2023. 

Wird geladen